De advieslijsten voor het MLP in de School verschillen van die van het MLP in de bibliotheek.

 

  • Het MLP in de School begint in groep 1.

Dit betekent dat er ook advieslijsten zouden moeten zijn voor groep 1, 2 en 3.

 

Het MLP in de School wil in groep 1 en 2 kinderen vooral vertrouwd maken met boeken. Daarom moeten de boeken in de klas altijd makkelijk toegankelijk zijn. In feite zouden de kinderen de hele dag in contact moeten kunnen zijn met boeken. Voor het MLP in de School hoeven voor groep 1 en 2 geen aparte lijsten gemaakt te worden. De kinderen lezen immers nog niet.  Boekenpret, Rode Draad e.d. zijn de middelen waarmee in deze groepen gewerkt kan worden. Gebruik  die VVE-programma's waar je zelf mee werkt.

 

In groep 3 gaan kinderen leren lezen. Dan zullen de meeste scholen met AVI-boekjes gaan werken. De collectie in groep 3 kan dus bestaan uit de boekjes die bij de methode horen en eventueel andere geschikte avi-boekseries, zoals die Klavertje-reeks van Kluitman. Belangrijk in groep 3 is dat er altijd boeken in de klas aanwezig zijn, waar de kinderen vrij toegang toe hebben.

 

Vanaf groep 4 kunnen de gewone advieslijsten voor de fictie gebruikt worden.

Klik hier om naar de alfabetische advieslijst  te gaan.

 

  • Materialen op het MLP in de School moeten eenvoudiger zijn. De kinderen moeten zelf met de materialen werken. Er zit geen ouder naast hen die samen met hen kan lezen. Dit heeft vooral consequentes voor de advieslijst van de non-fictie. Daarom voor hetr MLP in de School een aangescherpte advieslijst voor de non fictie.
    Klik hieronder om daar heen te gaan.

 

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven