Lezen in de vakantie
Nog even en de vakantie begint! Lekker even niets doen en veel spelen! Toch is het belangrijk dat je ook in de vakantie blijft lezen, anders ben je na de vakantie weer achteruitgegaan met lezen.
Gelukkig zijn er veel leuke en spannende boeken die lekker lezen.
Kijk eens naar de top 5 van Stefan of een van de andere toplijstjes van kinderen die lezen moeilijk vinden. Als je zelf nog 5 leuke boeken weet, stuur ons dan je lijstje. Dan kunnen andere kinderen die ook lezen!
En je kunt ook strips of tijdschriften lezen, of boeken over een onderwerp dat je leuk vindt.
Veel plezier in de vakantie en .... lekker lezen!
Villa Willemina
Villa Willemina is een nieuw boek. Het gaat over Willemina. Haar ouders erven een bejaardenhuis. Willemina vindt het helemaal niet leuk om daar te gaan wonen.
Maar Villa Willemina is geen gewoon huis. Er gebeuren allemaal geheimzinnige dingen. Het lijkt wel of het huis leeft. Ook de oude mensen die er wonen, zijn heel bijzonder.
Door de mooie, beetje griezelige platen in het boek kun je het huis heel goed voorstelllen. Hopelijk komen er meer boeken over Willemina.
Het is De Week van het Autisme
Leuke boeken over autisme. Bestaan die? Ja!
Lees bijvoorbeeld Het reuzenradavontuur.
Ted en Kat zien hun neef Salim in een reuzenrad stappen, maar ze zien hem er niet uitkomen. De autistische Ted gaat onderzoeken waar zijn neef gebleven is.
Sem haat school !!
Sem houdt ervan om dingen te doen, zoals tekenen, koekjes bakken, vliegtuigjes vouwen en hutten bouwen. Maar er is één ding dat Sem echt verschrikkelijk vindt en dat is SCHOOL!
Sem heeft dyslexie. Iets wat bij veel kinderen voor komt.
Langzamerhand leert Sem er mee omgaan en te begrijpen wat er aan de hand is.
En ach, dan is school eigenlijk best wel leuk.
Een leuk boek voor kinderen over een jongen met dyslexie geschreven door Ella Hudson.
Nieuwe top-5!
Heb je de bladzijde met onze nieuwe top-5 al gezien? We zijn jarig, ga gauw kijken, en stuur jouw favorieten naar ons toe!
Ook bij de leesboekentips en bij de luisterboeken staan nieuwe griezelige, spannende, grappige of verdrietige verhalen.
Super Jan
De Super Jan- boeken lees je achter elkaar uit! Harmen van Straaten heeft ook zelf de illustraties bij dit boek gemaakt.
Het hele verhaal en de afbeeldingen lijken op de boeken van Roald Dahl.
Jan spaart alles van Superman. Hij heeft zelfs een Supermanpak. Wanneer hij op de avond voor zijn zevende verjaardag een vallende ster ziet, wenst hij dan ook dat hij net zo sterk en dapper wordt als superman.
Op de ochtend van zijn verjaardag blaast hij de kaarsjes op zijn verjaardagstaart uit. Voor hij het weet ziet de kamer eruit alsof er een tornado heeft plaatsgevonden....
Koen en Floortje nu in de makkelijklezen-letter!
Ben jij ook dyslectisch? Zie jij bij het lezen de woorden over de bladzijde zweven? Dan is de nieuwe Koen Kampioen of de nieuwe Floortje misschien iets voor jou!
Uitgeverij Kluitman heeft speciaal voor kinderen met dyslexie boeken gemaakt met een lettertype dat makkelijker te lezen is voor kinderen met dyslexie. Vooral als je de letters en woorden ziet bewegen, maakt dat het lezen makkelijker.
De letter is ontworpen door Chritiaan Boer, die ook dyslectisch is. De boeken zijn nu al in de winkel te koop en binnenkort in de bibliotheek te leen. Probeer het eens! Wie weet, is dit voor jou een uitkomst!
Niels Ronhaar - Anne en Hillary
Een spannend avontuur in Calbuco
De vader en moeder van de 12-jarige Anne zijn gescheiden. Anne woont bij haar vader die weinig tijd heeft voor haar.
Ze is daarom bijna elke dag bij Hillary, die een eigen hotel heeft. Zij komt oorspronkelijk uit Calbuco, een plaats in Zuid-Amerika, maar na een zware overstroming in 1998 is ze geëmigreerd naar Nederland.
Hillary wil graag terug naar haar vaderland nu het er veilig is, en Anne wil mee.
Haar vader vindt het geen probleem en uiteindelijk mag het ook van haar moeder. Maar of het er nou zo veilig is...?
Meer Koen kampioen?
Als je graag naar Koen kampioen op tv kijkt, wil je misschien de boeken met avonturen van Koen OOK lezen.
Er zijn er vijf met een meelees- cd :
1. Koen Kampioen komt in de krant
Koen wijst naar het clubblad van FC Top. "Over twee weken is er een wedstrijd tegen de ouders." "Leuk! Ik doe mee, " zegt Koens vader. "Dat wordt een makkie. Ik kan heel hard schieten. Daarom stond ik vroeger vaak in de krant," schept hij op. "Dat wil ik ook wel," zegt Koen. "Een beetje beroemd worden. En dan kom ik ook in de krant!"
Heb je de tv-serie over Koen Kampioen gemist? Of wil hem nog een keer zien?
Je kunt alle afleveringen nu zien op dvd!
Ze zijn ook te vinden op de website uitzending gemist
