Mijn ervaring

 

Mijn ervaring met dyslexie is niet slecht.
Want ik heb altijd zoiets van:
Ik kan het wel, maar moet er meer voor doen.
Daarom vind ik het niet vervelend om het er over te hebben.

 

Kijk vroeger.
Toen het bij mij was ontdekt, had ik er wel veel problemen mee.
Ik schaamde me er voor.
Ik was toen de enige die het had in de klas en dan is het hellemaal een raar en vreemd.
Omdat niemand het dan kent en weet wat het is.
Ik moest het mijn klasgenoten uitleggen en ja dat is moeilijk.
Want je weet niet, hoe ze erop gaan reageren.
Gelukkig viel het wel mee.
Het had erger gekund. Maar dat kan bijna altijd.
Maar in der loop der jaren ga je er minder bij nadenken.

 

En ja, dan komt het: je gaat naar het voortgezet onderwijs.
En je ziet allemaal vreemde mensen.
Ja, misschien een paar bekenden. Dat is het.
Nou had ik geluk dat ik niet de enige was in de brugklas. We waren met 5 mensen.
En dan verandert het helemaal. Er wordt aan je gedacht en niemand vraagt: "waarom heb je er moeite mee?" Ze weten het allemaal.



En nu nog.
Ik heb er geen last van.
Ik zit met meer dan 6 mensen die dyslexie hebben in een klas van 25 mensen.
En wordt goed geholpen. En ik ben dus ook blij, dat ik een school met een goed dyslexiebeleid heb gekozen. Ik krijg bijvoorbeeld meer tijd, vergrote pw (proefwerken) of ik kan het mondeling aan vragen. Wel met instemming van de docent, die dat vak geeft.
Maar wat ik wel merk: iedereen is anders op dat gebied.



Dit zijn dus ook mijn ervaringen en niet die van jou of iemand anders.
Want iedereen is anders.
Bij de ene gaat het iets minder soepel dan bij mij.
Of die heeft er veel meer moeite mee.

 

André (3 vmbo-T)

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven