Boeken over een hoofdpersoon met dyslexie

  Heb je dyslexie? Misschien vind je het wel leuk om een boek te lezen over een kind dat ook dyslexie heeft.


Hieronder staan boeken over kinderen die lezen moeilijk vinden.  

 
 

Annemarie Bon: Ouders!?!

De ouders van Sterre zijn gescheiden. Haar vader ziet ze niet meer. Dan krijgt haar moeder een ongeluk. Gelukkig heeft ze haar vriendin Kiki.

 
 

Mirjam Oldenhave: Lief, liefde, geliefd

Samira pest iedereen in de klas. Ook Jessy, omdat ze niet goed is met lezen. Jessy en haar vriendin maken een plan om Samira een lesje te leren. Maar is het wel zo'n goed plan?

 

 

Jacques Vriens: Ga jij maar op de gang!

Ward heeft moeite met lezen. Hij is vaak druk. Hij krijgt vaak op zijn kop van de meester. Dan gaat hij naar een speciale school.

 

 

Marjolein Snoeij: Heks in de klas

Heksie wil leren lezen. Ze gaat naar een school in de mensen wereld. Het lezen blijft moeilijk. Heksie heeft dyshexie.
 

 

Marjolein Snoeij: Hoe vang je een heks?

Het tweede deel over Heksie, de heks met dyslexie
 

 

Marion van de Coolwijk: Ik ben niet bom!

Sander kan niet zo goed lezen. Hij is een beelddenker. Hij denkt dat hij gepest wordt omdat hij niet goed leest. Maar dan vindt er een inbraak in de school plaats. Dat verandert alles.

 

 

Hans Petermeijer: Ruzie in het zwembad

Eefje heeft moeite met lezen. Maar ze is goed in waterpolo. Op een dag krijgen ze een nieuwe trainer. Dan verandert alles.

 

 

Theresa Breslin: Dreiging uit het verleden

Salomon heeft dyslexie. Op het kerkhof trekt hij zich terug van zijn problemen. Maar dan gebeuren er enge dingen op het kerkhof.

 

 

Francesca Simons: Het vreselijke dictee en andere verhalen

In dit boek staan nog drie andere grappige verhalen over Stoute Hendrik.

Over Stoute Hendrik zijn nog veel meer boeken geschreven!

 

 

Ole Lund Kirkegaard: Pudding Tarzan

Pudding Tarzan heeft moeite met lezen. Op een dag mag hij een wens doen. Dan kan hij opeens alles!

 

 

Carry Slee: De smoezenkampioen

Thijs verzint altijd smoezen als hij hardop moet voorlezen. De meester trapt daar niet in. Thijs is bang dat hij naar een speciale school moet. Gelukkig gebeuren er ook leuke dingen in zijn leven.

 

 

Peter Smit: De Nachtkapper

De hoofdpersoon van dit grappige boek kan niet zo goed lezen en rekenen. Hij wel iets anders heel goed: haarknippen! Iedereen wil door hem geknipt worden. Dat vindt de kapper natuurlijk niet leuk!
 

 

Ludo Enckels: Ben ik dom?

Mike is een Belgische jongen. Hij heeft dyslexie. Ook thuis heeft hij het niet zo leuk. Hij heeft veel ruzie met zijn vader en moeder. En zijn ouders hebben ook veel ruzie.

 

 

Vivian den Hollander: De brief in de fles

De hoofdpersoon houdt niet van lezen. Hij beleeft een avontuur met zijn vriend.

 

 

Roald Dahl: De dominee van Dreutelen

De dominee van Dreutelen krijgt op een dag plotseling dyslexie. Dan gaat hij rare dingen doen.

 

 

Inne van den Bossche: Een zoen voor Zeno

vanaf 6 jaar.

Dit prentenboek gaat over Zeno. Hij kan de letters maar niet onthouden. Hij is bang dat de klas hem dom vindt. Maar gelukkig helpt zijn juf hem.

 

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven