Het samenstellen van een non-fictieboekencollectie voor een Makkelijk Lezen Plein is geen eenvoudige zaak. Het aantal titels dat aan alle criteria voldoet is beperkt. Bij veel titels zal water in de wijn gedaan moeten worden. Sommige zijn qua lay-out en vormgeving prima, maar zijn qua taalgebruik weer een beetje lastig. Materialen waarbij vormgeving, taalgebruik en lay-out kloppen zijn vaak wat aan de kinderachtige kant. Kortom, er zitten nogal wat haken en ogen aan het samenstellen van de collectie. Gelukkig beginnen uitgevers weer meer non-fictie boeken op de markt te brengen met een rustige lay-out, die daarmee geschikt worden voor het MLP.

Het is zaak om vooral goed te letten op de vormgeving en de lay-out. Met een hulpmiddel als de Irispen is dan nog goed gebruik te maken van een boek waarbij het taalgebruik eigenlijk iets aan de moeilijke kant is. Voorlichting over het gebruik van de hulpmiddelen is dan ook belangrijk.

In de collectiedatabase kunt u zoeken op titel en onderwerp. U kunt daarmee handige lijstjes maken als u tekorten over een bepaald onderwerp hebt geconstateerd, zodat u makkelijk bij kunt bestellen.

Om eventueel selecteren uit de bestaande collectie te vergemakkelijken vindt u hieronder een overzicht van geschikte informatieve series met afbeelding, zodat ze snel te herkennen zijn.

Indeling non-fictie naar onderwerp

Om de non-fictie collectie zo overzichtelijk mogelijk in de kast te zetten is een indeling op onderwerp nodig. Subonderwerpen zijn niet nodig. We hebben de collectie verdeeld in de volgende onderwerpen: Sprookjes en gedichten; dagelijks leven; hobby en vrije tijd; lichaam; natuur en dieren; aarde en landen; geschiedenis; techniek en verkeer; naslagwerken.

Makkelijk Lezen Plein in de School

Voor het Makkelijk Lezen Plein in de  School gelden nog strengere criteria, omdat kinderen zich daar helemaal zelf moeten kunnen redden zonder hulp van ouders. Voor het MLP in de School is een aparte advieslijst gemaakt voor de non-fictieseries. Zie onder MLP in de School.