Huiswerkbegeleiding

 


Mindmappen

 

  • Mindmapsoftware

                 

 

  • Mindmapprogramma's kunnen kinderen helpen hun leerstof te structuren door deze te visualiseren.
    Met mindmapprogramma kunnen ze samenvattingen maken van de leerstof.
    Mindmapprogramma's kunnen ook helpen bij het structureren van werkstukken, opstellen en spreekbeurten.  


    Door het maken van een mindmap krijgt je al behoorlijk inzicht in een tekst. De mindmapmethode werkt vanuit het principe dat je beter leert en onthoudt, als je beide hersenhelften inzet.

    Door de inhoud van een tekst te visualiseren onthoud je die beter.

    Door het maken van een mindmap krijg je een goed inzicht in een tekst en is het ook makkelijker antwoorden te reproduceren bij overhoringen en proefwerken.


    Mindmappen kun je gewoon met papier en (gekleurde) pennen doen, maar je kunt er ook een mindmapprogramma voor gebruiken. 
    Er zijn een meerdere mindmapprogramma's.

  • Kidspiration is speciaal voor kinderen. Op www.kidspiration.nl kunt u informatie vinden over mindmappen en een probeerversie downloaden.

 

Informatie: www.kidspiration.nl

 

  • Van Mindmapper is een gratis probeerversie te downloaden van http://mindmapper.terhoeve.com. Studenten, leerkrachten en leerlingen kunnen korting krijgen op de aanschafprijs.

 

Informatie: http://mindmapper.terhoeve.com        

 

  • Spark Space is het mooiste programma.Spark Space heeft een 3d-vormgeving  en heeft een voorleesfunctie ingebouwd.Met SparkSpace is het heel makkelijk om werkstukken en teksten te structureren. Je begint met een woordspin waarin je alle woorden zet die bij je opkomen over het onderwerp. Daarna breng je structuur aan door onderdelen te verbinden en simpel te verslepen naar de juiste plaats.

 

Informatie: www.lexima.nl

 

  •  Freemind is een gratis te downloaden programma. Downloaden van

 

http://freemind.sourceforge.net.

 


LivescribepennenLivescribe Smartpen

De Livescribesmartpen neemt gesproken tekst op. Op een notitieblok noteer je trefwoorden of maak je aantekeningen of tekeningen van het gesprokene. Wanneer je later met de pen de (aan)tekening aanklikt, hoor je de bijbehorende gesproken tekst. Handig voor het opnemen van uitleg van leraren.

Er zijn drie soorten Livescribepennen. Twee ervan kunnen handschrift ook omzetten naar getypte tekst. Klik hier voor een vergelijking van de pennen.

Meer info op Schrijfop.nl.

In DWDD is de pen gedemonstreerd.


Huiswerkplanner

Huiswerkplanner
Kinderen met een leesprobleem hebben vaak moeite met het organiseren en plannen van hun huiswerk. Een huiswerkplanner kan hierbij hulp bieden.

Een ouder maakte een huiswerkplanner in Excel en schreef daar een handleiding bij:


Klik hier voor de handleiding

Klik hier voor de Excel-planner

 


Online planner

HuiswerkplannerJe vindt op www.lereniseenmakkie.nl papieren en een online-planner. Er zijn planners voor het basisonderwijs en voro het voortgezet onderwijs.

Je moet je registreren op deze site, waarna je toegang krijgt tot je eigen persoonlijke planner.

 

Er staan hier nog veel meer tips om het leren makkelijker mee te maken. De site is wel een beetje onrustig met allemaal bewegende figuurtjes.

De inhoud van de site is wel heel handig.


  • Feedback-wijzer

 

In Belgie is een feedback-wijzer ontwikkeld om samen met leerlingen toetsen en examens te bekijken. Het doel is om te ontdekken wat de leerling van de fouten kan leren.

 

De leerkracht krijgt concrete tips om samen met de leerling een analyse te maken. Als leerlingen weten wat er steeds fout gaat, zijn ze gemotiveerder om het een volgende keer beter te doen.

 

Ook ouders krijgen handvatten om hun kind te ondersteunen bij het leren.

 

Download de feedback-wijzer


Software

  • L2S is een computerprogramma dat ondersteuning biedt bij het lezen, spreken en schrijven. Het is o.a. geschikt voor leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingsstoornissen. Ook jongeren en ouderen met een visuele beperking hebben er veel baat bij. Daarnaast kan L2S prima diensten bewijzen bij het onderwijs in de moderne vreemde talen. Het programma wordt als klein hulpprogramma over de gebruikelijke Windows-toepassingen zoals Word, heengezet en kenmerkt zich door het bedieningsgemak. L2S is als single-user pakket beschikbaar als een downloadversie, maar ook op USB-stick. Daarnaast zijn er echte netwerkversies leverbaar. Binnenkort kunnen ook daisy-roms met L2S gelezen worden.

    Voor informatie: www.l2s.nl

  • Claroread is een programma dat vrijwel elke tekst op de computer kan voorlezen. Ook kan het teksten scannen die daarna voorgelezen worden.

Voor informatie: www.kanteffspeech.nl, www.opdidakt.nl of www.lexima.nl.


  • Sprint (Plus) helpt bij lezen en schrijven van Nederlands en Frans. Ook kan de spelling ermee geoefend worden. Sprint leest teksten in Word voor, maar kan ook internetteksten en e-mail voorlezen. Met Sprint kun je makkelijk samenvattingen maken. Sprint bevat een woordvoorspeller. Sprint Plus helpt ook bij het lezen en schrijven van Engels.

Voor informatie: www.opdidaktsupplies.nl, www.sprintplus.be en www.lexima.nl


  • Kurzweil is een veelzijdig programma, dat kan voorlezen. Ook bevat het de woordvoorspeller Skippy en een gesproken spellingcontrole. Met Kurweil kunnen makkelijk samenvattingen van teksten gemaakt worden. Spellen kan geoefend worden. Voor scholen is vooral de Scanversie van Kurzweil geschikt. Teksten kunnen met behoud van de oorspronkelijke lay-out gescand worden. Daarna kan de tekst voorgelezen worden. In scans van bijvoorbeeld van werkboeken kan tekst ingevoegd worden. Kurzweil is een zeer uitgebreid programma. Niet iedereen heeft die mogelijkheden nodig. Velen zijn al geholpen bij een eenvoudiger programma.

Voor informatie: www.lexima.nl

 

 

 


Tips

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven