Veel kinderen met dyslexie ondervinden op de middelbare school problemen met het leren van een vreemde taal.

 

Vooral Engels is lastig. De Engelse uitspraak verschilt erg van de Nederlandse. Daarnaast kan eenzelfde klank kan op verschillende manieren worden geschreven. Dit is erg verwarrend voor dyslectische kinderen.

 

Gelukkig zijn er steeds meer hulpmiddelen om het dyslectische kind te helpen bij het leren van een vreemde taal.


Hoe kunnen hulpmiddelen uw kind op dit gebied ondersteunen?


Woordjes leren


Er zijn diverse programma's waarmee woordjes in een vreemde taal geleerd kunnen worden.

Voor dyslectische kinderen is het aan te bevelen een programma te kiezen dat de woorden ook uitspreekt.

U moet daarvoor op de computer een spraakstem installeren.

 

  • Overhoor is een gratis programma waarbij de woordjes uitgesproken worden. Op de site van Efkasoft kunt u het programma downloaden.
    Download het programma hier.

 

  • Op Overhoorjezelf (met Charlie) kun je een abonnement nemen van €19,95 per jaar. Het programma werkt ook met een spraakstem.

    Download het programma hier.

 

  • Wrts is een gratis online overhoorprogramma. Woordjes moeten zelf worden ingevoerd. De spraakstem doet de rest.

    Meld je hier aan.

 

  • Teach2000 is een online programma. Het helpt bij het leren van woordenlijsten. Hierbij kan de uitspraak zelf worden toegevoegd. Dit vraagt wel enige tijdsinvestering.

    Download het programma hier.

 

  • Scholen kunnen het programma Remedioom aanschaffen. Er bestaat ook een thuisversie, die kost echter €55,00. Remedioom is een computerprogramma dat dyslectische leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs helpt bij het leren lezen en spellen in een moderne vreemde taal.

     Voor meer informatie: www.cps.nl

 

  • Het programma Spel-Wel Engels helpt bij de bewustwording van de koppeling van klank naar teken. Het wordt beoefend in de vorm van een kwartetspel. De vragen 'Wat hoor je?, 'Wat schrijf je?', 'Wat zie je?' en 'Wat zeg je?' komen steeds terug. Het programma kost €35,00.

    Voor meer (bestel)informatie: www.rtsupport.ontwikkelt.nl

Een uitgebreide bespreking van overhoorprogramma's vindt u op www.letop.be. Als u het zoekwoord 'Callebaut' intypt, vindt u diverse artikelen.

 


Lezen van een vreemde taal


Doordat de digitale mogelijkheden steeds beter worden, krijgen dyslectische kinderen en jongeren steeds meer de beschikking over gesproken boeken in een vreemde taal.

Voor een overzicht klik hier.

 

 

Schrijven van een vreemde taal


Met het programma Ginger is het mogelijk om Engelse zinnen te verbeteren. Met het programma Ginger premium kan de tekst ook worden voorgelezen en wordt er een foutenanalyse gemaakt.

Voor meer informatie: www.lexima.nl

 


ReadingPen


De ReadingPen kan hulp bieden bij het leren van Engels. De pen scant een woord en geeft de uitspraak. De pen bevat ook een woordenboek, waardoor ook de betekenis opgezocht kan worden. Over de ReadingPen verschenen een aantal artikelen in Balans Belang:

- Ans van Berkel, De ReadingPen, Een zinvol studiemaatje bij het lezen van Engelse teksten?, Balans Belang, mei 2003

- ReadingPen getest op ‘De Windroos’. Pilotonderzoek geeft eerste indruk, Balans Belang, mei 2003

 

Voor informatie over de ReadingPen zie: www.kanteffspeech.nl en www.lexima.nl

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven