We vroegen een aantal leerkrachten om de Handleiding voor het opzetten van een Makkelijk Lezen Plein in de School te lezen en hun mening te geven.

Dit zijn de reacties:

 

Allereerst wil ik stellen dat de hele opzet me erg aanspreekt. Goed overwogen, voor veel kinderen van groot belang en waarschijnlijk wordt voor veel scholen in een leemte waarin ze graag de nodige ondersteuning en advisering krijgen, voorzien.
Ook bij ons op school is er een werkgroep voortgezet technisch lezen aan de slag gegaan, omdat we helemaal niet tevreden zijn over de invulling ervan. We brengen dan wel geregeld met de groepen bezoeken aan de bieb, zodat de kinderen leeskilometers kunnen maken, lezen geregeld voor en we zoeken ook tijd voor stillezen, maar het accent ligt toch zeker in de bovenbouwgroepen op het studerend lezen.
Kinderen die AVI9 (oude indeling) nog niet hebben gehaald krijgen niet echt de ondersteuning die ze nodig hebben en de aandacht voor dyslecten met verklaring is vooral op het terrein van de spelling. In de voetnoten en de literatuurlijst staan ook diverse uitgaven van Kees Vernooy vermeld.
Hij is bij ons team bekend door een lezing over studerend lezen. Dat onderdeel is daarna duidelijk aangepast, maar die leestechniek..... Ik heb het hele stuk dan ook intussen naar school doorgemaild, mede ter informatie aan die werkgroep. 
Carel van de Nadort, Mr.J.J.L.van der Brugghenschool, Katwijk
.  

 

Als ik dit lees word ik er helemaal enthousiast over en zie meteen dat er in het onderwijs een flinke inhaalslag te doen valt (tenminste, bij ons op school wel). Ik zou zoiets wel in de school willen, graag zelfs, er is een flink aantal kinderen dat daarbij gebaat zou zijn. Het idee om het in de klas te realiseren vind ik ook top. Al is het maar een plankje met bijv. een wekelijkse (of langere termijn durende) collectie. Ik zou wel zo in het klein willen beginnen, met boeken die geschikt zijn voor kinderen van mijn groep. En ik zou dolgraag onze bibliotheek eens grondig willen vernieuwen, er staat zoveel oude rotzooi in, echt niet aantrekkelijk voor kinderen.

Ik ga eens polsen wat de mogelijkheden zijn. Als je echt leuke kasten met mooi materiaal wilt (dus ook die genoemde luisterboeken enzo...), dan hangt daar wel een prijskaartje aan en dat is altijd en eeuwig een probleem in het onderwijs. Het is trouwens niet alleen goed voor moeilijk lezende kinderen, ik denk dat kinderen zonder leesproblemen/achterstand dit ook heel aantrekkelijk vinden.
 
Goed dat je me deze handleiding toestuurt; maakt mij ook weer bewust van zaken die hartstikke belangrijk zijn en zo zoetjes aan op de achtergrond verdwenen zijn. Lezen moet leuk zijn/worden voor kinderen!!
Irene Sahner

   

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven