Kinderen met een leesprobleem zouden elke dag moeten lezen, ook al is dat maar 5 of 10 minuten. Ze leren immers alleen maar lezen door te lezen. Om het lezen te stimuleren zou u samen kunnen lezen door bijvoorbeeld om en om een zin of stukje hardop te lezen.

 

Als de school niet veel aan extra begeleiding doet, is het verstandig thuis met het kind te oefenen. U kunt al gelijk in groep 3 beginnen. Hoe eerder u begint, hoe meer profijt het kind zal hebben van het extra oefenen.


Realiseer u dat een kind met bijvoorbeeld dyslexie, ook wel eens mindere dagen heeft. Laat het kind dan zelf minder oefenen en lees alleen voor. Aan de andere kant: ook in de grote vakantie moet een kind blijven lezen, anders gaat het lezen weer achteruit.

 

En het allerbeste wat u kunt doen voor uw  kind is: voorlezen, ook al is uw kind al wat ouder.  

 

Het is belangrijk het oefenen thuis prettig te houden. In dit deel vindt u veel tips om te oefenen. Hebt u nog vragen? Mail deze dan naar ouders@makkelijklezenplein.nl.

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven