Waar kan ik een lijst met leuke kinderboeken op AVI-niveau vinden?

Het technisch (AVI) leesniveau hoeft niet het uitgangspunt te zijn om geschikte boeken te zoeken voor kinderen met een leesprobleem.

Wij adviseren om dat niet te doen. Het is belangrijk aan te sluiten bij de interesse van het kind. Daarbij maakt het niet uit wat kinderen lezen, als ze maar lezen. Elke centimeter lezen telt bij het maken van 'leeskilometers'.

 

Belangijk is het leesplezier te stimuleren. Dat gaat beter met boeken die kinderen leuk vinden, dan met boeken die zijn geselecteerd zijn op AVI-niveau. Er zijn leuk AVI-boeken, maar er zijn er ook die helemaal niet leuk zijn.

Kinderen geven aan waar zij moeite voor willen doen. In het kinderdeel staan tips voor leuke leesboeken. Onder leestips vindt u meer informatie over hoe u kinderen tot lezen kunt stimuleren.

 

Voor oudere kinderen die heel moeizaam lezen vindt u hier een lijstje met AVI-titels die geschikt zijn. Hoe u het best met hen kunt oefenen leest u onder oefentips.

Naar boven

 

Vragen rond makkellijk lezen in het voortgezet onderwijs worden ook op deze site beantwoord. Klik hier om op het deel voortgezet onderwijs te komen.

Naar boven

Is het mogelijk een vrijstelling te krijgen voor een vreemde taal in het VO?

Ja, dat is sinds kort zowel op het vmbo, als op de havo en het vwo mogelijk. De vrijstelling op de havo en het vwo is echter geen recht. De schoolleiding beslist hierover.

Het laten vallen van een vreemde taal moet goed overwogen worden. Het kan zijn dat een vervolgopleiding de taal weer verplicht. Dit zal vooral met Duits het geval zijn.

Engels is altijd een verplicht vak.

Voor meer informatie kunt u kijken op de site van het Steunpunt Dyslexie

 

Naar boven

 

Hoe vraag ik een daisyspeler aan?

Een daisy-speler kunt u aanvragen bij uw ziektekostenverzekeraar.

Lees voor u dat doet eerst de informatie elders op deze site.

Klik hier om naar die informatie te gaan.

 

Naar boven

 

Hoe kom ik aan gesproken leesboeken?

Op het Makkelijk Lezen Plein in de bibliotheek vindt u luisterboeken op cd. Veel bibliotheken hebben ook daisy-roms.
Uw kind kan lid worden van het Loket-Aangepast Lezenm als het dyslectisch is of een visuele beperking heeft.
Meer informatie over het Loket Aangepast-lezen vindt u hier.
 
Hoe kom ik aan gesproken schoolboeken?

als uw kind dyslectisch is of een visuele beperking heeft, kun u lid worden van Dedicon. Zij verzorgen gesproken schoolboeken op daisy-rom. Meer informatie vindt u hier. 
 

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven