Mijn zoon/dochter moet voor school Engelstalige boeken lezen. Waar kan ik gesproken Engelstalige boeken lenen?

 

Deze vraag wordt vaak gesteld. Er zijn drie antwoorden mogelijk. Afhankelijk van wat u wilt dat uw kind leert.
Vindt u het belangijker dat het kind zijn diploma haalt, dan dat het zich door een Engelstalig boek worstelt, dan kunt u kiezen voor de eerste mogelijkheid.
Als uw kind wel het Engelse boek moet lezen, kunt u kiezen uit de mogelijkheid twee en drie.

Uiteraard gelden deze mogelijkheden ook voor de andere vreemde talen.

 

Met behulp van uittreksels
Lenen: deze mogelijkheid heeft beperkingen.
Van internet: hier zijn legio mogelijkheden.

 

 


Met behulp van uitttreksels

Je kunt je als ouder natuurlijk afvragen wat je doel is met de studie van je dyslectische kind. Vind je het nodig dat hij zich per se door een Engelstalig boek worstelt in de hoop dat het beter Engels leert? Of denk je: als hij maar zijn diploma haalt! In dat laatste geval kun je overwegen om zoon of dochter gewoon de Nederlandse vertaling te laten lezen. Ook kan het kind het gesproken boek in het Nederlands lezen. Daar is wel makkelijk aan te komen. Op internet zijn vaak Engelstalige besprekingen of uittreksels te vinden. Die kunnen hulp bieden om de relevante begrippen van het boek in de Engelse formulering te weten te komen. Hiermee kan het verslag voor het leesdossier gemaakt worden.

 

 

Engelstalige uittreksels vindt u op:
www.collegenet.nl/studiemateriaal
www.studentsonly.nl/uittreksels
www.samenvattingen.com. Hiervoor moet een account aangemaakt worden. Er zijn samenvattingen in andere talen te vinden.
www.scholieren.com Superhandige site met uittreksels in alle talen.

 


Tip
Zoek eerst een Engelstalig uittreksel en kijk dan of u het boek in uw bibliotheek kan lenen. U weet dan zeker dat uw kind niet in de problemen komt, omdat er geen uittreksel te vinden is, waarmee hij zich de bij het boek behorende specifieke Engelstalige termen kan eigen maken.

 

 

Lenen of kopen

Helaas zijn de mogelijkheden beperkt. Er zijn in Nederland een aantal Engelse en Amerikaanse boekhandels. Die hebben altijd een redelijke collectie. Lenen kan ook, maar helaas is ook dat maar mondjesmaat mogelijk.
De meeste bibliotheken hebben geen of weinig titels. Het is mogelijk boeken uit andere bibliotheken te lenen.

 

Wilt u toch de Engelse (gesproken) versie hebben, dan kunt u het volgende doen:
1. Kijk eerst in de catalogus van de eigen bibliotheek of het (gesproken) boek aanwezig is.
2. Als dat niet het geval is, stelt u een lijstje op met titels die u eventueel wilt lenen.
3. Via de website van uw eigen bibliotheek kunt tegen een vergoeding het boek in een andere bibliotheek aanvragen. Het boek komt dan naar de eigen bibliotheek.

 

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven