Hulp bij het leren van woordjes in een vreemde taal.

 

Er zijn diverse programma's waarmee woordjes in een vreemde taal geleerd kunnen worden. Voor dyslectische kinderen is het aan te bevelen een programma te kiezen dat de woorden ook uit kan spreken. Daarvoor dient een spreekstem op de computer aanwezig te zijn.

 

 

  • Overhoor is een gratis programma, waarbij de woordjes  uitgesproken kunnen worden. Op de site van Overhoor vind je links naar sites waarvan een spraakstem te downloaden is.

 

  • Elon Education:  eerst worden de eerste woordjes in de lijst aangeleerd en pas wanneer je deze kent wordt je geconfronteerd met meer woorden. Ook termen die je goed kent blijven af en toe terugkomen.

 

  • Wrts is een gratis online programma dat ook een spraakmogelijkheid bevat.

 

  • Teach2000 is een online programma. Hierbij kun jezelf de uitspraak toevoegen. Dit vraagt wel enige tijdsinvestering.

 

  • Scholen kunnen het programma Remedioom aanschaffen. Er bestaat ook een thuisversie, die kost €55,-.

 

  • Ondersteuning bij RT biedt Spel-Wel Engels, Duits en Frans. Een kwartetspel om de klanken te oefenen. €30. Te bestellen via http://www.rtsupport.nl.

 

 

Een uitgebreide bespreking van overhoorprogramma's vind je op de site www.letop.be. Als je in de Infotheek het zoekwoord Callebaut intypt, vind je diverse artikelen.

 

Tips op:

 

 

Huiswerkbegeleiding via

 

 

 

ICT-Hulpmiddel
Een readingpen kan hulp bieden bij het leren van een vreemde taal. De pen scant een woord en geeft de uitspraak. De pen bevat ook een woordenboek, waardoor ook de betekenis opgezocht kan worden.

Zie bijvoorbeeld de Irispen.

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:



© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

naar boven